TikTok on ollut viime vuosien puhutuin sosiaalinen media, jota sekä rakastetaan että vihataan. Sovellus alun perin avattiin vuonna 2017 ja sen nousu suosioon viimeisen viiden vuoden sisällä on ollut hurjaa. Syy suosioon voi olla se, että TikTok on tavallaan yhdistelmä monia suosittuja sosiaalisia medioita. YouTuben, Snapchatin ja Instagramin yhdistelmä on koukuttava ja varsinkin nuorison suosima.
Kaikki eivät kuitenkaan jaa samaa rakkautta sovellusta kohtaan. TikTokin tietoturva on huolestuttanut monissa maissa ja sovelluksen epäillään tallentavan turhan paljon tietoa jokaisesta sitä käyttävästä. Yhdysvaltain entinen presidentti Donald Trump on ilmaissut inhonsa TikTokia kohtaan ja kertonut pitävänsä sitä uhkana maan kyberturvallisuudelle. Suurin osa kyberturvallisuuden ammattilaisista on kuitenkin todennut riskien olevan normaalille käyttäjälle samat kuin kaikissa muissakin sosiaalisen median sovelluksista.
Ennen TikTokkia, oli Vine. Vine perustui samanlaiseen ideaan kuin TikTok, käyttäjät postasivat sovellukseen 6 sekunnin mittaisia videoita ja toivoivat niiden saavan tarpeeksi katsojia, että video ”trendaisi” eli saavuttaisi suuren yleisön. Vine loi useita internettrendejä, kunnes sovellus kuoli vuonna 2017. Sen jälkeen TikTok on ottanut Vinen paikan suosituimpana videoita sisältävänä sosiaalisena mediana.
Videosovellukset ovat suositumpia kuin pelkkä Instagram tai Twitter, sillä videolle mahtuu erittäin paljon informaatiota, vaikka se olisikin vain 30 sekunnin mittainen. Ensikertalaiselle äänen, kuvan ja tekstin seuraaminen voi jopa tuntua liian paljolta ja katsojalle tulee informaatioähky. TikTokin suuri käyttäjämäärä kuitenkin todistaa, että sovellus on koukuttava ja tarjoaa jokaiselle jotakin.
TikTok, trendit ja For You: miksi jokaisen käyttäjän feedi on erilainen
Hyvin suuri osa TikTokista on omistettu trendeille. Trendata voi ääni, videon aihe tai jopa tanssirutiini. TikTok onkin monille tunnettu sinä sovelluksena, josta kaikki nuorten matkimat tanssit luodaan.
TikTokin For You -videofeedi valikoi jokaiselle nähtäväksi niitä tiktokkeja, joiden sovelluksen algoritmi uskoo kiinnostavan katsojaa eniten. Aina kun katsoja reagoi näkemäänsä tiktokkiin vaikkapa tykkäämällä siitä, algoritmi oppii lisää ja näyttää katsojalle lisää kyseisestä aiheesta. Tämä aiheuttaa sen, että tykkäämällä tarpeeksi monesta kultteihin liittyvästä TikTokista, voi päätyä niin kutsuttuun kultti-TikTokkiin. Kyseessä on ikään kuin TikTokin alakategoria, ja niitä löytyy jokaisesta aiheesta! Vanhemmuudesta ja lasten kasvatuksesta kokemuksia jakavat kuuluvat osaksi suurta ja suosittua äiti-TikTokkia, kun taas kirjasuosituksia jaetaan kirja-TikTokissa – joka sekin jakautuu vielä genreittäin esimerkiksi kauhukirjallisuus- ja romantiikkakirjallisuus-TikTokkeihin. Kaikki suomalaista sisältöä tuottavat ovat osa Suomi-TikTokkia mutta sekin jakautuu eri oksiksi harrastusten, iän, kiinnostuksenkohteiden ja vastaavan perusteella.
Myös harvinaisemmat harrastukset, kuten nettikasinoilla pelaaminen, voivat luoda TikTok -genren. Nettikasino-TikTok, jossa jaetaan vinkkejä parhaisiin kasinoihin ja kolikkopeleihin, omistaa omat seuraajansa. Pikakasinot, kuten Zimplerkasinot, mahdollistavat pelaamisen aloittamisen nopeasti ja ilman rekisteröintiä, joten suurimmat nettikasinofanit voivat käydä läpi useankin kasinon erittäin helposti.
TikTokin algoritmi on välillä jopa pelottavan hyvä ja löytää katsojalleen sopivaa sisältöä nopeasti. Algoritmin nerokkuudessa piileekin TikTokin koukuttavuuden salaisuus. Toisin kuin monissa muissa sosiaalisen media sovelluksista, sisältö ei koskaan lopu kesken. Instagramissa lopulta tulee hetki, jolloin sovellus kertoo, että olet nähnyt kaiken uuden sisällön, samoin Facebookissa ja Twitterissäkin. TikTok on toista maata; sen algoritmi valitsee katsottavaksi videoita loputtomiin.
TikTok-trendit ovat ajoittain olleet myös kanssaihmisiä ärsyttäviä tai jopa vaarallisia. Helsingin Sanomat uutisoi aiemmin tänä vuonna trendistä, jossa koululaiset kaatuilevat koulun ruokalassa kasa astioita käsissään. Koulut ovat vastanneet trendiin niin kuin mihin tahansa muuhun vastaavaan villitykseen, ja lähettäneet koululaisille kotiin laskun tuhotusta koulun omaisuudesta.
Astioiden rikkominen on kuitenkin vielä kevyt trendi muihin TikTokin vaarallisimpiin trendeihin verrattuna. Aiemmin TikTokissa on levinnyt esimerkiksi haaste, jossa käyttäjät pidättävät hengitystään, kunnes pyörtyvät.
Mitä tulevaisuus tuo?
Yksi suurimmista nousevista trendeistä on aivan tavallisen arkielämän livestriimaaminen. Trendi on jo osa TikTokkia, sillä videoiden lisäksi käyttäjät voivat livestriimata alustalla, mutta striimaaminen on myös suosittua muissa sosiaalisen media sovelluksista kuten Twitch. Twitchin omaa elämäänsä striimaavat käyttäjät ovat nousseet erittäin suosituiksi, vaikka osa ihmisistä vieroksuu ideaa, koska se paljastaa hyvin paljon striimaajasta ja voi tuntua liian urkkivalta. Arkielämän livestriimaus voi tapahtua julkisella paikalla ja näin ollen striimiin päätyvät myös täysin sivulliset ihmiset, mikä myös ajatuksen tasolla ahdistaa monia.
Toinen nouseva trendi on virtuaalitodellisuus, eli kokonaan tietokoneella luotu keinotekoinen ympäristö. Virtuaalitodellisuutta voi käyttää somessa hyväkseen eri tavoin, esimerkiksi jo hiukan vanhaksi teknologiaksi luokiteltava Second Life maailma, johon jokainen voi luoda oman hahmonsa ja elää osana virtuaalitodellisuudessa elävää yhteiskuntaa on yksi esimerkki. Virtuaalitodellisuus on mitä todennäköisemmin muuttumassa helpommin tavoitettavaksi keskivertokäyttäjälle erittäin pian, sillä Facebook on keskittynyt kehittämään kyseistä teknologiaa ja esimerkiksi osti hiljattain menestyneen virtuaalilasien kehittäjän Oculuksen. Facebookin pyrkimyksenä on tehdä virtuaalilaseista helpommin tavoitettavat sekä nykyistä edullisemmat käyttäjälle. Tämä tarkoittaa, että saatamme pian pystyä jokainen viettämään enemmän aikaa virtuaalitodellisuudessa.
Kolmas mainittavan arvoinen trendi sosiaalisessa mediassa on politiikka. Kun sosiaalisen median keskellä kasvaneet nuoret korvaavat vanhemman sukupolven politiikassa, on vain luonnollista, että iso osa poliittisesta kampanjoinnista ja keskustelusta tehdään sovelluksista kuten TikTok. TikTok kannustaa avoimeen keskusteluun ja monet aktivistit ovat jo omaksuneet sen käytön. On kiinnostavaa nähdä, kuinka suureksi osaksi poliittisia kampanjoita TikTok vielä kehittyy.