Tekoälyn näkyminen arkipäivässä

Tekoälyn näkyminen arkipäivässä

Tekoäly ja koneoppiminen ovat olleet trendikäs puheenaihe melkein jokaisella alalla jo jonkin aikaa. Yksinkertaisimmillaan tekoäly on sitä, että tietokone tekee jotain, mihin normaalisti tarvitaan ihmisälyä. Tekoälyä käytetään monissa automatisoiduissa prosesseissa joita ihmistä ei kannata tai tarvitse käyttää, koska kone voidaan opettaa tekemään se. Tekoälyä hyödyntäviä robotteja voidaan hyödyntää myös työtehtävissä, jotka ovat vaarallisia ihmiselle.

Pikku hiljaa erilaiset algoritmit ovat hiipineet osaksi normaalia arkipäivää, mutta koska niiden saapuminen on ollut sangen hidasta, voi olla vaikea tunnistaa missä kaikkialla näemme tekoälyä arkielämässä. On kuitenkin hauskaa ja hyödyllistä tietää, missä kaikkialla saattaa olla tekemisissä tekoälyn kanssa, joten tässä artikkelissa käymme läpi muutamia paikkoja joissa siihen saattaa törmätä.

 

Asiakaspalvelussa ensimmäisenä tulee nykyään vastaan botti

 

Tekoälyä hyödynnetään paljon asiakaspalvelussa, sillä se auttaa tarjoamaan parempaa asiakaspalvelua suurille asiakasmäärille. Chattibotti on parhaimmillaan kun sitä käytetään tekemään esityö ja kysymään esimerkiksi pohjustavia kysymyksiä, joiden pohjalta asiakaspalvelija voi hypätä suoraan ratkaisemaan ongelman tehokkaasti.

Esimerkiksi nettikasinoiden asiakaspalveluissa botit ovat usein ensimmäinen kontakti. Parhaat nettikasinot kuitenkin hyödyntävät yhä myös ihmisiä asiakaspalvelussaan, siltä varalta että ongelma onkin monimutkaisempi kuin minkä robotti voi ratkaista. Parhaat uudet nettikasinot löydät Gamers.nu -sivustolta.

 

Koneoppiminen osaa antaa osuvia suosituksia somessa

 

Jokainen meistä on lukenut siitä, kuinka paljon eri sosiaaliset mediat keräävät tietoa meistä. Sosiaalisen median algoritmit ovatkin yksi paikoista, joissa jokainen arkielämässään törmää tekoälyyn. Eri alustat kuten Facebook ja Instagram keräävät käyttäjistään tietoa, jonka perusteella algoritmit muokkaavat käyttäjille näytettyä sisältöä. Jokaisella meistä on siis hiukan erilainen, juuri meille suunniteltu, sisältö jokaisen somen feedissä. Tekoäly oppii näyttämään niitä postauksia, joista eniten pidät ja sitä kautta sisältö niiltä läheisimmiltä kavereilta, joiden tekemisiä seuraat kaikista mieluiten, ei jää näkemättä.

 

Tekoäly auttaa jopa ruokakaupassa

 

Edellä mainittu osuvia suosituksia antava tekoäly näkyy monen suomalaisen arkielämässä ruokaostoksilla. Kauppaketjut ovat viime vuosina luoneet sovelluksia joissa asiakas voi tehdä kauppalistoja ja suunnitella viikon ruokalistansa. Saman sovelluksen voi yhdistää bonuskorttiinsa ja sitä kautta sovellus kerää dataa siitä, mitä asiakas ostaa ja milloin. Kyseiset sovellukset miltei poikkeuksetta antavat asiakkaalle myös suosituksia siitä mitä ostaa ja lähettää ilmoituksen, jos asiakkaan suosimat tuotteet ovat sattumoisin alennuksessa.

Sovellusten lisäksi tekoälyä hyödyntävä robotti on saattanut kerätä netistä tilaamasi ostokset. Suomessa kyseiset robotit ovat vielä harvinainen näky ja ostosten keräily tehdään pääasiassa käsin, mutta jos teknologia osoittautuu toimivaksi, yleistyy se varmasti. Keräilyrobotti on kallis investointi, mutta se nopeuttaa keräilyä ja vapauttaa ihmiset tekemään muita tehtäviä.

 

Tekoäly liikenteessä

 

Yksi monen mielestä varmasti kiinnostavimpia tekoälyn tuomia muutoksia ovat autonomiset eli itseajavat autot. Autonomiset ajovälineet voivat käyttää reaaliaikaisesti kerättyä dataa ja havainnoida ympäristöä antureilla. Lisäksi tekoäly oppii jatkuvasti keräämästään datasta ja voi mukautua liikennetilanteeseen sekä kuljettajien käyttäytymiseen. Seuraava askel kuitenkin on kehittää tekoälyn tekemiä itsenäisiä päätöksiä ajon aikana.

Autot ilman kuskia kuulostavat arveluttavilta, eivät pelkästään niiden moderniuden takia, mutta myös eettisistä näkökulmista. Jos ratin takana ei ole ihmistä, miten auto reagoi onnettomuustilanteessa? Ennen kaikkea, miten auto ohjelmoidaan reagoimaan tilanteessa?

 

Yksityisyydensuoja ja tekoäly

 

Mitä turvallisuusriskejä tekoälyn käyttöön liittyy? Onko kaikki algoritmien keräämä data meistä turvassa? Nämä ja muut turvallisuuteen ja yksityisuudensuojaan liittyvät kysymykset ovat jatkuvasti alan asiantuntijoiden huulilla. Tekoälyä voidaan käyttää ihmisten seuraamiseen hyvinkin laajasti, koska kasvojentunnistus on kehittynyt jo erittäin pitkälle.

Jo pienemmälläkin skaalalla ihmisten seuraus tekoälyn avulla huolestuttaa monia. Esimerkiksi aiemmin käsitellyissä ruokakaupan antamissa suosituksissa, voi yksityisuudensuoja kiinnostaa monia. Pääseekö yksittäisen asiakkaan ostoksia tarkastelemaan tekoälyn lisäksi ihminen? Kauppaketjut kuitenkin vakuuttavat että yksittäisen ihmisen ostokset kauppias näkee vain kassan liukuhihnalla kaupassa, sillä tietoja käsitellään turvallisesti.

 

Voiko tekoäly vaikuttaa käyttäytymiseemme?

 

Jos jatkamme tutun ruokakauppaesimerkin kanssa, kysymys kuuluisi, voiko tekoäly vaikuttaa siihen, mitä ostamme? Ihmismieli ottaa helposti vaikutteita ja jokainen meistä on varmasti tehnyt esimerkiksi heräteostoksen mainosten perusteella ja samanlainen riski on tekoälyn antamissa suosituksissa. Toki mainosten sijana tekoälyn suositukset perustuvat aiemmin tehtyihin ostoksiin, joten niiden perusteella tehdyn heräteostoksenkin pitäisi olla osuvampi kuin muuten.